foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Знання - це скарб, а навчання - ключ до нього.

Навчання - світло, а не навчання тьма.

Знання за гроші не купиш.

Знання - це сила, а незнання - робоча сила?

Хорошого спеціаліста робота сама шукає.

Електротехніка

Завантажити програму Electronics Workbench

Завантажити  програму Multisim

 Методичні рекомендації при виконанні лабораторних робіт.

1. Підготовка до лабораторних робіт

Мета лабораторних робіт - закріплення теоретичних знань, перевірка на дослідах положень теорії і законів електротехніки, набуття практичних навичок в складанні електричних кіл, в проведенні експерименту, користуванні вимірювальними приладами.

В процесі підготовки до лабораторної роботи необхідно:

1) повторити теоретичний матеріал по лабораторній роботі;

2) ознайомитись з методичними вказівками і встановити в чому основна мета роботи;

3) підготувати в робочому зошиті схеми, таблиці спостережень;

4) підготувати навчальний матеріал для проведення розрахунків ;

5) (формули, додаткові значення);

6) дати відповідь на контрольні питання.

2. Виконання лабораторної роботи.

Успішне виконання лабораторної роботи може бути досягнуто в тому випадку , якщо студент чітко уявляє собі мету експерименту та очікувані результати лабораторної роботи.

2.1. Ознайомлення й підбір електровимірювальних приладів і апаратів.

В лабораторному практикумі приводиться перелік необхідних приладів і апаратури. При підборі приладів необхідно враховувати рід струму, номінальне значення вимірюваної величини, клас точності. Необхідно використовувати такі прилади в яких стрілка під час вимірів буде знаходитись в правій половині шкали. Бажано використовувати однотипні прилади з однаковим опором. Для точних вимірів необхідно врахувати опір приладів. Для цього використовуються прилади з вищим класом точності. Прилади магнітоелектричної системи використовують лише в колах постійного струму, а прилади електромагнітної, електродинамічної, електронної системи можуть працювати як на постійному так і змінному струмі.

Перш ніж приступити до вимірів необхідно визначити ціну поділки приладів, яку підраховують двома способами.

Перший спосіб застосовують, якщо на шкалі приладу є цифри, що означають вимірювані величини. В цьому випадку різницю між двома найближчими цифрами ділять на число проміжок між ними.

Наприклад, амперметр електромагнітної системи має цифрові значення поділок: 0, 1, 2, 3, 4, 5 А. Між поділками 1 і 2 нанесено чотири риски, тобто п’ять проміжків, при цьому ціна поділки

Другий спосіб застосовують, якщо прилад має кілька границь виміру. Ціну поділки визначають поділивши границю виміру указану на перемикачі, кнопці або шунті на число поділок

Наприклад, вольтметр має дві межі вимірювання 150 і 300 В. В цьому випадку ціна поділки

для межі 150В

а для межі 300 В

При оформленні звіту необхідно відмежувати прилади, які використовуються, та записати до таблиці їх назву, номінальну величину, тип, рід струму, частота, клас точності, система приладу, спосіб установки, заводський номер .

Зразок заповнення таблиці приведено в таблиці 1.

Назва приладу

Тип

Кількість

Технічні дані

Амперметр

3 377

1

ЗА, клас точності 1,5, електромагнітна система, горизонтальне розміщення

Реостат

РГПП-5

1

15 ОМ, 5 А

2.2. Збирання електричного кола

Розставляються прилади і апарати по можливості так, щоб вони відповідали принциповій схемі. Спочатку збирають послідовне коло, взявши за правило при підключені якого-небудь елементи за вхід рахувати ліву (верхню) клему, а за вихід праву (нижню). Коло збирається проводами одного кольору. Збирання починається з правої клеми джерела живлення приєднуючи одним елемент за другим і повертаємося до лівої клеми. В колах постійного струму необхідно зберігати полярність включення. Зібравши послідовне коло, приєднуємо паралельні елементи кола.

2.3. Вмикання кола і визначення правильності складання схеми електричного кола.

Перед включення схеми необхідно всі реостати встановити на максимальний опір, перемикачі приладів на найбільшу межу вимірювання, регулятори автотрансформаторів та регуляторів напруги на нульову позначку. Коректором встановити всі стрілки приладів на нуль.

Вимикачем подаємо з блока живлення необхідну напругу на панель, повільно збільшуємо регулятором напругу на вході схеми до необхідної величини. Якщо при цьому стрілка амперметра не відхиляється, то це означає, що в нерозгалуженому колі має місце обрив або неправильний включений прилад. Якщо при меншій напрузі амперметр відхиляється до кінця шкали це показує на коротке замикання.

Якщо стрілки приладів магнітоелектричної системи і ватметрів відхиляються вліво від нуля, то необхідно змінити полярність підключення приладів. В усіх цих випадках вимикають джерела живлення і перевіряють схему.

2.4. Проведення досліду

Вмикаємо кнопку "Пуск" блока живлення і вимикач необхідної напруги. Регулятором поступово збільшує напругу від 0 до необхідної величини, при цьому спостерігаємо за показами приладів.

Далі проводимо пробний дослід. Обов'язки в бригаді треба розподілити. Одна людина проводить виміри, друга слідкує за приладами, третя записує результати вимірів. В послідуючих роботах обов'язки перерозподіляються, якщо складно визначити якусь величину то фіксуємо кількість поділок приладу, а потім перераховуємо. Записуємо результати вимірювання.

Після закінчення вимірів виводимо регулятори на нуль, вимикаємо тумблери і блок живлення.

2.5. Складання звіту. Залік.

Звіт являється документом про виконання лабораторної роботи. Складання звіту являється індивідуальним домашнім завданням. Звіт повинен включати назву і номер, мету роботи характеристику приладів і обладнання, схеми, таблиці, розрахунки, графіки, відповіді на контрольні запитання.

До журналу звітів оформляємо титульну сторінку з назвою міністерства, навчального закладу, лабораторії, назви документа, прізвища та ініціалів студента та викладача.

Схеми і графіки виконують з дотриманням вимог стандартів.

У висновку робимо порівняння про відповідність теоретичних положень і розрахунків до експериментальних даних.

Після кожної лабораторної роботи проводиться залік. Студент повинен знати теоретичні положення, уміти зібрати коло, знати порядок проведення досліду, провести аналіз вимірювальних величин.

3. Основні правила безпеки при роботі в лабораторії загальної електротехніки:

1 Перед збиранням схем необхідно впевнитись, що вимикачі знаходяться у виключеному стані.

2 Заборонено використовувати прилади і апарати з несправними клемами проводи з пошкодженою ізоляцією.

3 Перед приєднанням конденсаторів їх попередньо розряджають замкнувши виводи ізольованим провідником.

4 Зібрана схема повинна перевіритись викладачем і вмикається з його дозволу.

5 Перед включенням блока живлення всіх необхідно попередити.

6 Зміни і переключення в схемі приводять при знятій напруги.

7 Заходити за лабораторні стенди заборонено.

8 При виявленні аварійної ситуації або попадання людини під дію струму необхідно вимкнути напругу.

4. Виконання лабораторних роріт за допомогою комп’ютера та программи Electronics Worcbench.

При наявності в лабораторії комп’ютерної техніки, складання електричних кіл та проведення досліджень можливо за допомогою комп’ютерного моделювання та безпосередньо програмним комплексом Electronics Workbench.

Після установки програми виникає робоче поле для збирання схем і піктограми з робочими інструментами та компонентами схем . Натисканням лівої кнопки миші тут уже відкриті деякі схемні набори (ящики конструктора), з яких на робоче поле поміщені деякі компоненти (батарея, лампа й мультиметр).

Складемо принципову схему-модель експерименту .

Для цього відкриємо на панелі компонентів піктограму групи Source (джерела) кн. 1 і виберемо в ньому Battery (батарея). Утримуючи ліву кнопку миші у натиснутому стані, перетягуємо зображення батареї в ліву частину робочої області екрана й відпускаємо ліву кнопку миші (ця процедура звичайно називається буксируванням).

Потім, аналогічно, переносимо в центр екрана з розділу кн. 2 Basic (основні компоненти) Switch (перемикач) кн. 3 і з розділу кн. 4 Indicators (індикатори) компонентів Bulb кн. 5 (лампа накалювання), що поміщаємо в праву частину екрана. На цьому перша частина «будівництва» схеми закінчена . Упорядкуємо розташування обраних компонентів на екрані, якщо воно не відповідає уявлюваній схемі. Для цього лівою кнопкою миші виділяємо необхідний компонент і буксируємо його в потрібне положення. Можливо, на цьому етапі, буде потрібно змінити просторову орієнтацію компонентів. У даному конкретному випадку зручніше повернути лампу на 90° проти ходу стрілки виділимо лампу (однократним натисканням ліву кнопку миші), при цьому вона прийме активний (червоний колір) вид і натиснемо на кнопку (піктограму) Rotate (обертання) кн. 6 горизонтального ряду інструментів. Цю ж операцію можна провести із клавіатури, виділивши лампу й нажавши Control+R або, після виділення компонента, увійшовши в меню Circuit (схема) і скориставшись командою Rotate.

Далі виконуємо з'єднання компонентів. Найкраще, як і при зборці реальних ланцюгів, почати з позитивного полюса «+» батареї. Установлюємо стрілку курсору у верхню частину виводу: там з'являється жирна чорна крапка - символ нероз'ємного з'єднання. Натискаємо ліву кнопку миші і найкоротшим шляхом ведемо лінію-гумку до крайнього лівого виводу перемикача. Після того як там виникне символ з'єднання, відпускаємо ліву кнопку миші. На екрані виникає зображення сполучного провідника у вигляді двох ортогональних відрізків. Аналогічно з'єднуємо будь-який правий вивід перемикача з верхнім виводом лампи і її нижній вивід з негативним полюсом «- » батареї. Загальне креслення принципової схеми виконане, і тепер потрібно відредагувати параметри компонент-тів. Починаємо з батареї. Двічі клацаємо на ній лівою кнопкою миші. На екрані з'являється підменю (Battery Properties (властивості батареї).

Вибираємо в цьому підменю Value (значення) і набираємо у відповідному віконці цифру 3, залишаючи одиницю виміру V, тобто Вольт. Потім виділяємо Label (позначення) і друкуємо буквений символ ЭДС - Е и підтверджуємо зроблений вибір властивостей натисканням на кнопку «OK».

Переходимо до лампи. Діючи аналогічно попередньому, виділяємо лампу, викликаючи діалогове вікно для редагування її параметрів. Набираємо у віконці Label «Lamp». Установлюємо в позиції Value PMAX (максимальна потужність) 0,91 W (Ват), що відповідає добутку номінальної напруги конкретної реальної лампочки 3,5В на її номінальний струм 0,26 А (ці параметри зазначені на її цоколі). Тут же набираємо у віконці Vmax (максимальна напруга) 3,5. Зверніть увагу на роздільники цілої й дробової частини: у тексті програми це не кома, а крапка.

Вибір чисельного значення параметрів читач може зробити самостійно для іншої конкретної або уявлюваної батареї й лампочки. При необхідності можна, діючи аналогічно, перейменувати позиційне позначення перемикача, перейшовши відповідно до іншої клавіші, що їм управляє, наприклад [X] замість [Space], прийнятої за замовчуванням.

Тепер проведемо властиво експеримент на зібраній схемі. Установлюємо у віртуальному вимикачі Activate simulation (включення моделювання) кн. 7, розміщеному у верхньої правом частини панелі інструментів покажчик на I (In - включено), і робимо натискання лівою кнопкою миші. Клавіша цього вимикача переходить у положення «включене». Переривання моделювання здійснюється натисканням на розташовану нижче кнопку кн. 8 «Pause» (пауза), повторне натискання скасовує цю команду. Вимикання моделювання виробляється натисканням на O (Out - виключено). Цієї ж процедури можна здійснити й з меню Analysis: Activate, Pause, Stop.

Після запуску моделювання переводимо вимикач [Х] на схемі у положення «включене» і спостерігаємо, як лампочка забарвлюється в чорні кольори (імітація її горіння). Натискаючи кілька разів на [Х], як би включаємо й виключаємо ланцюг. Цей файл можна зберегти для подальшої роботи.

 

Лабораторна робота №1

Тема: Дослідження послідовного, паралельного та змішаного з’єднання резисторів.

Мета: навчитись складати електричні кола та визначати параметри (струм, напруга, опір) засобами комп’ютерної програми Electronics Worcbench, та користуючись законом Ома для ділянки кола.

Обладнання:Персональний комп’ютер, комп’ютерна программа Electronics Worcbench

 

Самостійна робота

1. Повторити закони Ома, Кірхгофа, методику еквівалентних перетворень електричних кіл.

2. Ознайомитись із схемами електричних кіл

 

Послідовність виконання роботи

1.Скласти електричне коло із джерела струму E=3,5В

лампи U=3,5В, Р=0,91 Вт та вимірювальних приладів.

2.Записати значення приладівта порівняти їх із розрахунковими значеннями опіру та силу струму за законом Ома R= U/I, P= I*U R=U2 /P .

 

 

 

 

3.Визначити дослідним шляхо опір лампи підключивши до неї мультиметр налаштувавши його на вимірювання опору.

Результати вимірювань занести в табл.

Виміряно

Розраховано

І,А

U,В

R,Ом

U,В

І,А

R,Ом

Р,Вт

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Перевіримо закони та рівняння при послідовному з’єднанні резисторів склавши схему.

5. Встановити напругу живлення кола. Виміряти струм у колі і спад напруги на кожному резисторі.

Послідовне з’єднання резисторів

R = R1 + R2 + R3, I= I1 = I2 = I3

U = U1 +U2 +U3 , I=U/R, Р=I U

 

Результати вимірювань занести в табл.

Виміряно

Розраховано

U,

В

R1,

Ом

R2,

Ом

R3,

Ом

І1,

А

І2,

А

І3,

А

U1,

В

U2,

В

U3,

В

Rекв,

Ом

Р1,

Вт

Р2,

Вт

Р3,

Вт

Рзаг,

Вт

12

3

4

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

1

2

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

6

7

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Перевіримо закони та рівняння при паралельному з’єднанні резисторів склавши схеми .

7.Встановити напругу живлення кола. Виміряти струм у колі і спад напруги на кожному резисторі.

1/R = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3

I= I1 + I2 + I3

U = U1 =U2 =U3 I=U/R

 

Результати вимірювань занести в табл.

Виміряно

Розраховано

U,

В

R1,

Ом

R2,

Ом

R3,

Ом

І1,

А

І2,

А

І3,

А

U1,

В

U2,

В

U3,

В

Rекв,

Ом

Р1,

Вт

Р2,

Вт

Р3,

Вт

Рзаг,

Вт

12

3

4

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

1

2

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

6

7

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки (підтвердження законів Ома і Кірхгофа, обчислення еквівалентного опору)

Питання для самоконтролю

1.Сформулюйте закон Ома для ділянки кола.

2.Сформулюйте закони Кірхгофа.

3.Яким чином обчислюється повний опір паралельно і послідовно з'єднаних резисторів?

4.На якому з двох послідовно з'єднаних резисторів з різним опором буде більший спад напруги?

5.На якому з двох паралельно з'єднаних резисторів з різним опором буде більший струм?

 


Лабораторна робота № 2

Тема:Дослідження електричних кіл синусоїдальної напруги з активним опором, індуктивністю і ємністю.

Мета: навчитись складати електричні кола змінниго струму та визначати величини параметри засобами комп’ютерної програми Electronics Worcbench.

Обладнання:Персональний комп’ютер, комп’ютерна программа Electronics Worcbench

Самостійна робота

1.Повторити фізичні процеси в розгалужених електричних колах синусоїдального струму.

2.Ознайомитись із схемою електричного кола.

3.За підручником вивчити методику побудови векторних діаграм.

Послідовність виконання роботи.

1.Накреслити та скласти схему електричного кола.

2. Визначення ємності конденсатора. Експериментально опір кола з ємністю визначається за формулою: Z=U/I; ;

Дані заносяться до таблиці:

№ п/п

U, B

I, A

Z, Ом

C, мкФ

Cдійсне, мкФ

1.

2.

3.

100

50

30

 

 

 

55

150

200

3.Складаємо коло з ємністю С індуктивністю L та опором R. Перевіряємо закон Ома для змінного струму.

Повний опір кола Zексп =;

Дані заносимо до таблиці:

№ п/п

U, B

I, A

Zексп, Ом

R, Ом

L, Гн

C, мкФ

Z, Ом

1.

2.

3.

100

80

50

 

 

100

80

120

0.12

0.25

0.3

50

60

55

 

々4. Накреслити трикутник опорів у вигляді прямокутного трикутника із катетами R, X та гіпотенузою Z. З цього трикутника знаходимо косинус кута .

5. Побудувати в маштабі векторну діаграму за значенням напруг на елементах.

6.Визначити активну реактивну і повну потужність та побудувати трикутник попужностей.

P = I U cosj

Q = I U sinj

S= I U

6. Скласти електричне коло та за допомогою зміни параметрів індуктивності та емності досягнути рівності напруг на котушці та конденсаторі .

Підібрані значення L , C підставити в рівняння та перевірити рівність 2pf L=1/2pf C

Побудувати векторну діаграму для резонансу напруг.

7.Складаемо коло з паралельним з’єднанням R,L,C.

Визначити за формолою розрахунковий струм

Визначити коефіцієнт потужності cosj=IR/I

Дані занести до таблиці

U,B

I,A

IR,A

IC,A

IL,A

Iроз, А

R, Ом

L, Гн

C, мкФ

cosj

1.

2.

3.

100

80

50

 

 

 

 

 

100

80

120

0.12

0.25

0.3

40

30

20

 

Побудувати векторну діаграму

 

8.Скласти електричне коло та за рахунок зміни параметрів L, C досягнути рівності струмів що проходять через котушку та конденсатор.

 

Підібрані значення L , C підставити в рівняння та перевірити рівність 1/2pf L=2pf C

Побудувати векторну діаграму для резонансу струмів.

Висновки

(вплив ємності на параметри розгалуженого електричного кола синусоїдального струму, умови резонансу струму)

 

Питання для самоконтролю

1.Якими методами визначається струм у нерозгалуженій частині кола при паралельному з'єднанні активних і реактивних елементів ?

2.У чому принципова різниця між реактивною і активною потужностями ?

3.Які шкідливі наслідки низького значення коефіцієнта потужності ?

4.За яких умов в електричних колах синусоїдного струму настає резонанс струму?


Лабораторна робота 3

Тема:Дослідження режимів роботи однофазного трансформатора

Мета: вивчення конструкції, принципу роботи однофазного двохобмоткового трансформатора. Дослідження залежності параметрів трансформатора від струму вторинної обмотки. Визначення коефіцієнта трансформації, коефіцієнта потужності, коефіцієнта корисної дії.

Обладнання:Персональний комп’ютер, комп’ютерна программа Electronics Worcbench

Самостійна робота

1.Повторити конструкцію, принцип роботи однофазного трансформатора.

2.Ознайомитись із схемами електричних кіл дослідження трансформатора.

3.З'ясувати умови проведення дослідів холостого ходу і короткого замикання.

Послідовність виконання роботи.

1.Скласти електричне коло досліду холостого ходу відповідно до схеми.

2.При вимкненому вимикачі вторинної обмотки подаємо напругу на первинну обмотку від 0 до 220В. Виміряємо струм первинної обмотки, напругу вторинної обмотки, втрати в сталі. Результати вимірювання заносимо в табл.

3. Розрахувати для кожного випадку коефіцієнти трансформації і потужності. Результати розрахунків занести в табл.

 

 

 

Виміряно

Розраховано

U1, В

I1, А

U2,В

Р1, Вт

K=U1/U2

cosj=P1/ U1 I1

50

 

 

 

 

 

100

 

 

 

 

 

150

 

 

 

 

 

200

 

 

 

 

 

250

 

 

 

 

 

4. При ввімкненому вимикачі вторинної обмотки подати номінальну напругу на первинну обмотку. Змінюючи
реостатом струм вторинної обмотки (зміну здійснювати в процентному співвідношені 10-100%) виміряти величини вказані в табл.

5.За результатами вимірювань провести розрахунки величин, вказаних в табл.

 

 

Виміряно

 

 

Розраховано

умови

вимірювань

U1,В

I1

Р1,Вт

U2,В

І2,А

Р2, Вт

cosj

h=Р2/Р1

10%

 

 

 

 

 

 

 

 

25%

 

 

 

 

 

 

 

 

50%

 

 

 

 

 

 

 

 

75%

 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

 

 

На підставі даних табл. побудувати графічні залежності h=f(I2), cosj=f(I2).

6. Скласти електричне коло досліду короткого замикання відповідно до схеми.

 

 

За результатами вимірювань розрахувати величини, вказані в табл.

Виміряно

Розраховано

U1кз, В

I1кз, А

U2кз,В

I2кз, А

Р1кз, Вт

I2кз= I1кз К

 

 

 

 

 

 

Висновки

(яким чином втрати в магнітопроводі і обмотках трансформатора впливають на коефіцієнт корисної дії)

Питання для самоконтролю.

1.Поясніть принцип роботи однофазного трансформатора.

2.Чому трансформатор працює тільки на змінному струмі?

3.Як практично визначити коефіцієнт трансформації?

4.Чому в формулу для визначення ККД трансформатора коефіцієнт навантаження входить як у першій, так і в другій степені?

 

 

 

 

 

 

 

 


Лабораторна робота 8

Тема: Дослідження напівпровідникового діода

Мета: вивчити принцип роботи напівпровідникового діода.

Обладнання:Персональний комп’ютер, комп’ютерна программа Electronics Worcbench

Самостійна робота

1.Повторити будову та принцип роботи напівпровідникового діода.

2.Повторити вольт-амперні характеристики діода при прямому і зворотному ввімкненні в електричне коло.

3.Повторити електричну схему дослідження діода.

Послідовність виконання роботи.

1. Скласти електричне коло відповідно до схеми прямого включення діода.

2. Змінюючи пряму напругу від 0 до 2 В, визначити значення прямого струму. Результати вимірювань занести в табл.

Unp,B

0

0,25

0,5

0,75

1,0

1,25

1,5

2

Іпр, А

 

 

 

 

 

 

 

 

За даними табл. побудувати пряму вольт-амперну характеристику діода Iпр = f (Uпр)

3. Скласти електричне коло відповідно до схеми зворотнього включення діода.

5.Змінюючи зворотну напругу від 0 до 100 В виміряти значення зворотного струму. Результати вимірювань занести в табл.

Uзв,B

0

25

40

50

60

70

100

Ізв, А |

 

 

 

 

 

 

 

6.За даними табл. побудувати зворотну вольт-амперну характеристику діода. Iзв = f (Uзв)

Висновки

(умови для проходження прямого струму, робота діода при зворотному ввімкненні)

Питання для самоконтролю.

1.Робота напівпровідникового діода при прямому ввімкненні в електричне коло.

2.Застосування випрямляючих діодів.

3.Особливість ввімкнення в електричне коло стабілізуючого діода.

 


Лабораторне робота 9

Тема: Дослідження роботи транзисторів

Мета: вивчення основних характеристик і параметрів біполярного транзистора, ввімкненого в електричне коло за схемою з загальним емітером.

Обладнання:Персональний комп’ютер, комп’ютерна программа Electronics Worcbench

Самостійна робота

1.Повторити конструкцію та роботу біполярного транзистора, ввімкненого в електричне коло за схемою із спільним емітером.

2.Повторити вхідні та вихідні характеристики біполярного транзистора, ввімкненого в електричне коло за схемою із спільним емітером.

3.За довідником визначити розташування електродів бази, емітера,та колектора транзистора.

Послідовність виконання роботи.

1. Скласти електричне коло відповідно до схеми.

2. Змінюючи напругу бази від 0 до 2 В, визначити струм бази для фіксованих значень напруги колектора UK= 0 В, UK= - 5 В. Результати вимірювань занести в табл. 2.

 

Uк,B

Uбе

0

0,5

0,75

1

 

1,25

1,5

1,75

0

Іб,мА

 

 

 

 

 

 

 

5

Іб,мА

 

 

 

 

 

 

 

3.За даними табл. побудувати вхідні статичні характеристики транзистора.

 

4. Змінюючи колекторну напругу від 0 до 10 В, визначити струм колектора для двох фіксованих значень струму бази Іб = 2 мА, Іб = 4 мА. Результати вимірювань занести в табл.

 

Іб,мА

Uke

0

1

2

3

4

5

6

7

8

2

Ік,мА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Ік,мА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.За даними табл. побудувати вихідні характеристики транзистора.

Висновки

(практичне використання вольт-амперних характеристик біполярного транзистора)

Питання для самоконтролю

1.Будова біполярного транзистора.

2.Класифікація біполярних транзисторів.

3.Використання біполярних транзисторів в електричних колах.


Лабораторна робота 10

Тема: Дослідження різних схем випрямлячів

Мета: дослідження форми напруги на різних ділянках однопівперіодного та двопівперіодного випрямлячів з фільтрами.

Обладнання:Персональний комп’ютер, комп’ютерна программа Electronics Worcbench

Самостійна робота

1.Повторити роботу однопівперіодного, двопівперіодного, мостового випрямлячів.

2.Повторити роботу ємнісного фільтра.

Послідовність виконання роботи.

1. Скласти електричне коло однопівперіодного випрямляча відповідно до схеми.

2. Ввімкнути живлення кола. Виміряти напругу без фільтра С та з фільтром С. Результати вимірювань занести в табл.

 

 

 

 

 

 

 

3. З екрана осцилографа змалювати форму напруги без фільтра та з фільтром.

4. Скласти електричне коло двопівперіодного випрямляча з середньою точкою відповідно до схеми.

 

 

 

5. Ввімкнути живлення кола. Виміряти напругу без фільтра С та з фільтром С. Результати вимірювань занести в табл.

6. З екрана осцилографа змалювати форму напруги без фільтра та з фільтром.

7. Скласти електричне коло двопівперіодного випрямляча мостова схема.

8. Ввімкнути живлення кола. Виміряти напругу без фільтра С та з фільтром С. Результати вимірювань занести в табл.

 

 

9. З екрана осцилографа змалювати форму напруги без фільтра та з фільтром.

Таблиця результати досліджень.

Тип випрямляча

 

 

Напруга, В

Графіки напруги з осцилографа

Без

фільтра

3

фільтром

Без фільтра

3 фільтром

Однопівперіодний

 

 

 

 

 

 

Двопівперіодний

З середньою точкою

 

 

 

 

Двохпівперіодний мостова схема

 

 

 

 

Висновки

(наявність пульсації напруги в різних схемах випрямлення, роль згладжуючих фільтрів)

Питання для самоконтролю

1.З яких основних елементів складаються випрямлячі?

2.Назвіть переваги і недоліки різних схем випрямлячів.

3.Різниця між керованими і некерованими випрямлячами.